vrijdag, oktober 12, 2007

Een jong egeltje!

Vandaag weer een bijzondere dag in de tuin voor wat betreft de egels. Dat begon al vanochtend tegen 8:30u. Het was al licht toen er plotseling een egel voor het egelhuis zat. Hij nam uitgebreid de tijd om zich overal te krabben en zich uit te schudden. Na een minuut of vijf ging hij zijn huis in. We hadden niet eerder een egel bij daglicht in de tuin gezien, alleen in de schemer of in het donker. Vanavond even na 20:00u was 'ie er weer. Maar vijf kwartier later zat er ineens een klein egeltje bij het voerbakje. Dus gauw de camera gepakt en naar buiten. Hoe zachtjes ik ook deed, hij (of zij) hoorde me toch en kroop onder de heg. Maar uit ervaring weet ik inmiddels dat geduld wordt beloond en dat was ook nu weer het geval. Na enkele minuten kwam het egeltje terug. Het was duidelijk een jong exemplaar. Hij had nog lang niet al zijn stekels (er waren nog duidelijk "open plekken" tussen de stekels te zien) en zijn stekels waren lichter van kleur dan die van de volwassen egels die we tot nu toe hadden gezien. Toen dit kleine egeltje uit het voerbakje ging eten, bleek dat 'ie er zowat helemaal in past! De kleine smulpaap liet zich uitgebreid fotograferen. Ik vermoed dat dit egeltje niet uit het egelhuis kwam, maar van buiten de tuin. De laatste weken heb ik het egelhuis een paar keer geopend en volgens mij zat er steeds echt maar één volwassen egel in. Tenzij er ergens in een hoekje toch één jong egeltje heeft gezeten...

1 opmerking:

Anoniem zei

Jaa...harstikke leuk natuurlijk die kleine speldenkussentjes. Maar eh...kennelijk hebben jullie er een nieuwe hobby bij. Daarom maar even een link naar andere stekelige avonturen van de egelopovang in het Westland ! Voor als jullie weer eens in de buurt zijn.

http://home.planet.nl/~burga000/

Groetjes, Danielle en een pootje van Daja